söndag 15 mars 2009

Svenskt lantliv...älgjakt...och sånt...

Zink är ju ett gammalt material som har använts i Sverige...länge...gamla zinkbaljor...jag tror ja badade i en sån när jag var liten...


Porslin har vi också använt under många år...ja vi fick det från de gamla ostindienfararna....
Att jaga har ju varit något som de flesta folkslag har gjort genom årtusenden...att jaga älg har ju de svenske gjort länge....jakttrofeer har tagits och man har ofta sett just älghorn i svenska hem,framförallt på landet... Anders,min sambo, har tröttnat lite på det där med jakt,men han har lagt ner 45 st älgar och det kan ju bli lite tjatigt då... men ett skovelhorn kan ju få pryda en vägg i köket... bössan är gammal och har inte använts till att skjuta denna älgen med... kruthornen är också gamla,gjorda av horn... men visst passar de in i den lantliga inredningen.... även om den fransk/danska stilen tilltalar mej mycket,känner jag att vårt egna arv är värt att få en plats...det känns viktigt, det är våra rötter....
Posted by Picasa

3 kommentarer:

Vivi sa...

Älghorn gör sig bäst på väggen! Och på eran vägg ser det helt suveränt ut.
Kraaam

Kerstin sa...

Åh, så fint ni har det alltså! Älghorn får mig att tänka på min käre käre farfar som inte finns längre, han jagade älg varje år och tog med oss barn ut i skogen och lärde oss om stort och smått i naturen. Sådana minnen är sköna att ha när farfar är borta.

Ha det bäst och en toppenvecka!

Kramar Kerstin

Butik Östergården sa...

Ja jag föredrar nog att se älghornen på din vägg en i skogen,he he.
Men så fint ditt kök blev!
Och du har ställt allt så fint på hyllorna du har öga för det där det syns ju!
Vad spännande att se när kaklet kommer på plats!
Idag blir det städning efter de som lagt det nya taket på ladugården. Det är en hel del kan jag säga. Men jag får ju vara ute hela dagen och njuta av solen.
Kram/Helen